שלח לחבר

בס"ד
רבנים.נט

ברוכים אתם בבואכם Incorrect URL

חדשות האתר:


פינת הנשים

שלח שאלה לרבנים

הוסף שאלה


הלכות בשמירת העיניים:
אֵין בִּטּוּחַ

הלכות בשמירת הלשון:
לשון הרע על מדותיו ומעשיו הרעים של חבירו

מצה מטוגנת -לחם מטוגן -פתות -מופלטה או פיצה?


שאלה:(18/03/2021)

חג שמח כבוד הרב. עיינתי בשו"ת פה באתר וראיתי
שנשאלת לגבי נושא המימונה (ממש לפני זמן קצר)
ואמרת שאם קובעים סעודה על המופלטה אז מברכים
המוציא וברכת המזון. ורציתי לשאול אותך כי אני מכיר
שפת מטוגנת או מבושלת לא מברכים עליה המוציא
גם אם קובעים סעודה, אלא רק בפת אפויה. האומנם?
חג שמח לרב ולמשפחתו ושבת שלום.

תשובה:(הרב רביד נגר)

אחי היקר , בראש ובראשונה ברוכים הבאים לאורלנוער. אני שמח שיוצא לך לעיין בשו"ת אין לי ספק שאם כל יום תקרא כאן הלכה או תגובה תקבל הרבה חכמה ומוסר אח יקר.
אשתדל לבאר לך את הנושא הדק היטב ולתת דוגמאות מעשיות שיועילו לכלל הציבור.

חשוב שתדע.
העובדה שהמאכל מטוגן או מבושל לא תמיד מפקיעה מעליו שם "לחם", הדבר תלוי במספר רב של גורמים , כגון אופן ההכנה , האם הלחם ניכר או לא , אבל אתה כן צודק
בזה שרוב המופלטות ברכתן מזונות אבל יש מופלטות שעשויות באופן אחר וכדאי לברר.

לגבי ההלכה באופן כללי , בכל מה שקשור לטיגון , בישול , אפייה וכיוצב'
אתן לך מספר דוגמאות ובזכותך אחרים גם ילמדו.

מה מברכים על "פתות" (מצה במרק או בחלב)
אם המצות בושלו עם המרק ו\או החלב ואין בהם
חתיכה של לפחות כזית מצה - מברכים מזונות.

אם שופכים את המרק או החלב לצלחת ורק אז
שוברים לתוכו מצות, ברכת המצות המוציא.

עיון בתגובה הבאה יועיל: "מה מברכים על פתות - מצה במרק - הרב אברהם יוסף"

מה מברכים על מצה מטונגת או על מצה מבושלת? (בפסח)
אם יש בה כזית - ברכתה המוציא (אם אתה אוכל חתיכה שיש בה שיעור)
אם אין בה כזית - יש בזה מחלוקת וכדי לצאת מספק ראוי לאכול יותר מכזית.

להרחבה בעניין לחצו כאן:"מה דין מצה מטוגנת?" (האם טיגון נחשב כבישול או אפייה?)
כמה זה כזית ממצה? קצת יותר מחצי מצה זה 27 גרם כזית (תלוי בסוג המצה קשה או רכה) 
עיון בתגובה הבאה יועיל: "הרב אליעזר מלמד - לחם מטוגן, קרוטונים , מצות מטוגנות"

מה מברכים על לחם מטוגן?
אם אכלת חתיכה שלימה בשיעור כזית (27 גרם) וטיגנת אותה בשמן , עליך לברך עליה המוציא בהתחלה וברכת המזון בסוף (עם נטילת ידיים כמובן) אבל אם אכלת חתיכות קטנות של פחות מכזית , עליך לברך מזונות בתחילה וברכת מעין שלוש בסוף.
כמה זה כזית בלחם? פרוסה אחת של לחם פרוס מאמצע הכיכר יש בה בד"כ 27 גרם)
עיון בתגובה הבאה יועיל: "מה מברכים על לחם מטוגן - אתר הידברות - הרב מנשה"

מה מברכים על קובנה? (מאכל תימני)
יש מאכלים שהדין שלהם הוא דין של "מעשה קדירה" דהיינו: "לא ראו פני אש" (בושלו בתוך סיר סגור) במקרה כזה ברכתה תמיד מזונות ואי אפשר לקבוע עליה סעודה בכל כמות שיאכל , לכן יברך בתחילה מזונות ובסוף "על המחיה" לגבי הג'חנון , היות והוא מכיל הרבה שמן ומרגרינה ברכתו מזונות. עיין כאן: "הרב מוצפי מה מברכים על ג'חנון"
 לחץ כאן לקרוא תגובה בנושא: "הרב אברהם יוסף מה מברכים על קובנה או ג'חנון"

הערה לגבי בישול ג'חנון בשבת.
התימנים נוהגים להניח את הסיר עם הג'חנון המבושל מערב שבת מבעוד יום על הפלטה
ולכן מותר לאכול אותו למרות שמתחמם בשבת עיין שו"ע סימן רנג' סעיף א' , וכן בשמירת שבת כהלכתה פרק א' סימן ס"ג. וכן בילקוט יוסף חלק רביעי הלכות שבת כרך א' סימן רנג' סעיף ב'. אם האוכל אינו מבושל כלל עשויים להיכנס לבעיה הלכתית ולכן יש ללמוד את ההלכות בנושא הדק היטב ולא לקחת סיכון.
הלכה: אסור להכניס ג'חנון שלא נתבשל כל צרכו לתנור או לכל מקום אחר בשבת כדי להשלים את בישולו. רק לאחר שנתבשל הג'חנון לגמרי מערב שבת , אפשר לחמם אותו וגם כאן יש המקפידים לחמם על גבי סיר אחר.

מעיקר הדין: מותר להניח בשבת על הפלטה מאכלים שאינם מבושלים לגמריי אבל זה ממש לא מומלץ משום שעלולים לבוא בנקל לידי חילול שבת באופנים שונים (כגון: אם יפתחו סיר של תבשיל שעדיין לא נגמר בישולו אסור לסגור אותו בחזרה ואם יסגרו יבואו לידי חילול שבת)

לכן אם רוצים להכניס ג'חנון שאינו מבושל כל צרכו או אינו אפוי על אש מכוסה כגון: פלטה (לא אש גלויה) יש מי שמקל בזה בתנאי שבשבת לא פותחים את מכסה הסיר לפני שברור לנו שהג'חנון מוכן לאכילה. למידע מורחב בעניין לחצו כאן: "בישול בשבת על הפלטה"

מה מברכים על מלווח? (מלוואח\מלאווח\מלווח מאכל תימני)
כיון שהמלוואח הוא מאפה , למרות שמטגנים אותו במחבת במעט שמן, יש לו דין של פת הבאה בכיסנים , לכן אם אוכלים חתיכה אחת מברכים מזונות ועל המחיה ואם אוכלים שתי חתיכות צריך ליטול ידיים בברכה ולברך לפניו המוציא ואחריו ברכת המזון. (מלוואח אחד שוקל 150 גרם בערך, שניים שוקלים 300 גרם וזה יותר משיעור קביעת סעודה על פי כל הדעות)
לכן אם קובעים עליו סעודה מברכים עליו המוציא , בין אם נאפה בתנור ובין אם טוגן במחבת משום שהמרגרינה שבמחבת לא הופכת את המלוואח למעשה קדירה והוא נחשב תמיד ל-"מעשה אופה" שכשקובעים עליו סעודה ברכתו "המוציא". עיינו כאן: "הרב מלמד"

מה מברכים על פיצה?
ברוב הפיצות לשים את הבצק עם חלב לכן אם טעם החלב ניכר צריך לברך מזונות, אם לא אז מברכים המוציא, למרות שיש על הבצק רסק עגבניות. (אלא אם כן הרסק נבלע ממש בבצק וטעם הבצק השתנה) בכל מקרה , כדי לצאת מכל הספקות בפיצה , צריך פשוט לאכול שתי פיצות , שתי משולשי פיצה בממוצע שוקלים היום 230 גרם בערך (משקל הבצק לא כולל התוספת). בחלק מהחנויות זה שוקל אפילו יותר מ-230 גרם, לכן יש לברך המוציא (אלא אם כן זו פיצה ממש קטנה ודקה שאז כדאי לאכול שלוש כדי לצאת מספק)

לסיכום: אם חתיכות הלחם \ המצה שבושלו קטנות מכזית , אפילו עם נשארה עליהן צורת לחם , ירדו ממעלתן , ואפילו אם יקבע עליהן סעודה , ברכת מזונות. בעניין המופלטה רוב סוגי המופלטות ברכתן מזונות אבל כדאי לברר כיצד נעשתה. חג שמח (רביד נגר)







.


 




שלח לחבר
מדורג 1 מתוך 5, דרגו 1

דווח על בעיה