שלח לחבר

בס"ד
רבנים.נט

ברוכים אתם בבואכם

חדשות האתר:


פינת הנשים

שלח שאלה לרבנים

הוסף שאלה


הלכות בשמירת העיניים:
שְׁעַת רָצוֹן

הלכות בשמירת הלשון:
לשון הרע על חסרון המעלות של חבירו

זה נכון שהגאון מוילנא אמר שיום העצמאות הוא יום קדוש?


שאלה:(25/04/2012)

כבוד הרב רביד קראתי שכתבת באחת מתשובותיך שהגאון מוילנה אמר שה' באייר הוא יום קדוש. מה הסיבה לכך לדעתו? חוץ מזה אם זה לא טורח גדול אשמח לדעת היכן הדברים כתובים? אני רוצה לדעת אחת ולתמיד אם לחגוג או לא לחגוג?

תשובה:(הרב רביד נגר)

אחותי היקרה, הדברים כתובים בספר 'קול התור' פרק חמישי עמ' 114, 'מוסד היסוד' עמ' 184, מדרש שלמה עמ' 53. מסורת היתה מהגאון מוילנא, שישנם שני ימים בספירת העומר שהקליפה אינה שולטת בהם, והם מסוגלים לבניין הארץ ולהחשת הגאולה.

מה ראוי לעשות ביום העצמאות?
א) בערב היום הקדוש ראוי להשתתף בשיעורי תורה וכנסי חיזוק ברחבי הארץ.
ב) מי שיוצא לחגוג , ראוי שישמור את נפשו מחילול ה' ואירועים מעורבים.
ג) למחרת ביום העצמאות , עורכים בכל רחבי הארץ בר בי רב דחד יומא. 
ד) מותר לטייל ברחבי ארץ הקודש , בדרך ה' וע"פ רוח ההלכה ותורת ישראל
ה) את לימוד התורה ביום זה ראוי להקדיש לעילוי נשמת חללי מערכות ישראל ז"ל. 

ע"פ הגר"א להלן 2 ימים שאין הקליפה שולטת בהם.
יום העשרים לעומר (ה' באייר - יום הקמת המדינה)
ויום ה-42 לעומר (כ"ח באייר, יום שחרור ירושלים)
 
ולכן בעת שעלו תלמידיו לארץ ליישב את ירושלים בשנת תקע"ב, כיוונו את יום עשרים לעומר להנחת היסוד להקמת 'בית מדרש אליהו' על שם רבם. ואמרו אז תלמידי הגאון ברוח קודשם, כי על ידי הנחת היסוד לבית המדרש ביום זה נפתח חלון במחיצת הברזל שבין השמים לארץ, להחזרת החיבור של זכות אבות שהיה נפסק מאז חורבן בית המקדש וכן אח"כ כיוונו ממשיכיהם להניח ביום העשרים לעומר את אבן הפינה לשני הבתים הראשונים לשכונה החדשה שנבנתה מחוץ לחומות - "נחלת שבעה", בשנת תרכ"ט וביארו שיום זה הוא "יסוד שבתפארת", שכולל את כל הספירות, ורומז להשפעת מידתו של יעקב אל יוסף, שבכוחו להתגבר על שרו של עשו לבנות את הארץ (עפ"י ספר 'קול התור' פרק חמישי עמ' 114, 'מוסד היסוד' עמ' 184, מדרש שלמה עמ' 53) והרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל, היה מדגיש את יום עלייתו של מרן הרב קוק זצ"ל לארץ, שהיה בכ"ח באייר שנת תרס"ד, שמאותו יום החל להאיר בעולם אור תורת ארץ ישראל.

להלן דברים נפלאים שקראתי בשם הרב אליעזר מלמד שליט"א.
שנת הקמת המדינה התש"ח, היא השנה ה-5708 מבריאת העולם. ובפסוק ה-5708 מתחילת התורה נאמר: "והביאך ה' אלוקיך אל הארץ אשר ירשו אבותיך וירשתה והיטיבך והרבך מאבותיך".
ובפסוק ה-5700, כנגד השנה שבה התחילה השואה, נאמר: "ויחר אף ה' בארץ ההיא להביא עליה את כל הקללה הכתובה בספר הזה".
ובפסוק ה-5727, כנגד שנת מלחמת ששת הימים, נאמר: "ועשה ה' להם כאשר עשה לסיחון ולעוג מלכי האמורי". ומלך ירדן ששלט בירושלים נקרא 'חוסין' - אותיות 'סיחון'.

ששים ריבוא יהודים מסוגלים להכריע את הס"מ.
מובא בשם הגאון מווילנא בספר קול התור (א, ט): "ענה רבנו, אם יהיה אפשר להעביר לארץ ישראל ששים ריבוא בפעם אחת, צריכים לעשות זאת מיד, כי מספר זה של ששים ריבוא כוח גדול ושלם להכריע את הס"מ (השטן) בשערי ירושלים". ואכן בעת הקמת המדינה היו בארץ קצת יותר מששים ריבוא יהודים, ובמלחמת ששת הימים היו ששים ריבוא גברים. (קטעים שהביא הרב מתוך ספרו של הרב שמואל יניב שליט"א 'התגלות')

יום העצמאות מסוגל להתעלות רוחנית
יום העצמאות הוא יום מיוחד , יום שבו כולנו מאוחדים ושמחים , אך דא עקא, עלינו להיזהר לא להיגרר אחר חילול ה' ביום זה , בהופעות מעורבות או באירועים של חוסר צניעות ויראת שמים,  אין להשתתף באירועים מעורבים או בהופעות מעורבות , אין להקל ראש בכל מה שקשור להפרדה , לצניעות וליראת שמים , לכן יהודים רבים בכל רחבי הארץ והעולם מנצלים את היום הקדוש ועושים אותו , יום שכולו לימוד וקדושה.

אסיים בסיפור ששמעתי מהרב זר שליט"א , ערבי אחד ניגש ליהודים ושאל אותם , על מה אתם חוגגים עצמאות? איזה עצמאות יש לכם? אני ערבי , אני יכול להסתובב בכל עיר שארצה ולא יהרגו אותי , אבל אם אתם תנסו להיכנס לעזה או לעיר בשליטת פלסטין בשטח ארץ ישראל , אני לא יודע איך תצאו משם,  זו עצמאות???
בקיצור , נכון שיש לנו עם נפלא , נכון שיש לנו מסורת נהדרת , אבל מעצמאות אמיתית אנחנו עוד רחוקים , במדינת ישראל יש מליון ילדים שלא יודעים לומר שמע ישראל,  יש בתי ספר של החינוך החילוני וצביונה של ארץ ישראל אינו צביון דתי לצערנו. לכן עלינו להרבות בתפילה כדי שנזכה לגאולה בקרוב , ותקויים בנו נבואת ירמיהו (לא',לג')  "כי כולם ידעו אותי למקטנם ועד גדולם נאם יהוה כי אסלח לעונם ולחטאתם לא אזכר עוד"

יום העצמאות שנוי במחלוקת.
יום העצמאות הוא יום שבו עם ישראל מאוחד וראוי ביום זה להתמלא באהבת ישראל , מצד שני אי אפשר להתעלם מהעובדה שצביונה של מדינת ישראל אינו צביון תורני "ועל אלה אני בוכיה." לכן ראוי לנצל את היום הקדוש הזה להתפלל על אחדות ישראל ולא להיגרר למחלוקות ושנאת חינם שמתעוררות ביום זה בקרב אחינו. עלינו לזכור שלמרות שעדיין לא זכינו לגאולה השלימה , אי אפשר להתעלם מהנס הגדול שארע ביום זה ועליו אנו מודים.

וכבר סיפרו תלמידי הגאון מוילנא שעלו בשליחותו לארץ לפני קרוב למאתים שנה, שכמה וכמה פעמים ראוהו כשהוא מתהלך בחדרו בסערת נפש, וכולו דאגה מהפורענויות הנוראות שחזה ליהודים בחו"ל. וחזר ודיבר פעמים רבות עם תלמידיו, שרק על ידי קיבוץ הגלויות ובניין הארץ אפשר להינצל מהייסורים הנוראים של חבלי משיח וכיוצא בזה כתב אח"כ הרב אלקלעי בספרו 'שלום ירושלים' (בפתיחה, ובפרק ד), שנכתב בשנת ת"ר: "אם תיגאלו בשיבה לארץ בשנת ת"ר - וייטב לכם; ואם לא - אז בשנת ת"ש בתשישות, עם מלך אכזר שיתיש אתכם - תעלו גם תעלו".

לסיכום: הייתה שואה עקובה מדם שהייתה בחינת חבלי משיח , צירי לידה לקראת לידת עם ישראל שארעה לאחר ייסורים קשים ומרים וצרות קשות שארעו לעם ישראל , לכן מן הראוי להודות לה' שהציל אותנו מן הגויים וכל מה שנותר כרגע זה להמשיך להתפלל לה' יתברך שיציל אותנו גם מהערב רב ונזכה להנהגה יהודית ע"פ תורת ישראל.

יום העצמאות , יום הזיכרון , מעשה , סיפור-






.








שלח לחבר
מדורג 5 מתוך 5, דרגו 17