שלח לחבר

בס"ד
רבנים.נט

ברוכים אתם בבואכם

חדשות האתר:


פינת הנשים

שלח שאלה לרבנים

הוסף שאלה


הלכות בשמירת העיניים:
לָדַעַת וְלִזְכֹּר

הלכות בשמירת הלשון:
רכילות גוררת רכילות

אני בהיריון , יש לי ילד בן 10 ובעלי החליט להמר בבורסה ! אני אובדת עצות !


שאלה:(14/03/2011)

שלום כבוד הרב, בעלי עובד כבר זמן ממושך במחשבים מקצוע שהוא מאוד אוהב ונהנה מהעבודה, בזמן האחרון הוא התחיל להתעניין בבורסה והוא מתעקש שזה כסף קל ומהיר ובא לי ביציאה שהוא נרשם לקורס ומתחיל ללמוד על שוק ההון מה שאומר להוציא עוד כסף שאין לנו ושהוא יהיה פחות בבית, ואני בהריון ועם תינוק בן 10 חודשים ואני ממש לא רוצה שהוא יעשה את זה ואני מרגישה שאין עם מי לדבר הוא נתפס על זה חזק מה אתה מציע לי לעשות?

תשובה:(הרב רביד נגר)

אחותי היקרה, זו באמת בעיה רצינית וראוי שלא יעשה כן, תנסי לדבר אל לבו, להסביר לו שמי שמהמר דינו כמשחק בקוביה וזה דבר שחז"ל דיברו בגנותו רבות. (פסול לעדות)
כמו כן תסבירי לו שאת צריכה אותו עכשיו במיוחד בהיריון, במיוחד עם הקטן, תסבירי לו שאת לא רוצה שהבן ילך בעקבותיו, תתעקשי ותעמדי על שלך, תסבירי לו שאת לא מעוניינת להקים בית של "מהמרים" , את רוצה לחנך את בניך על אדני התורה והמצוות !
אבל אם הוא לא דתי , או לא מכבד , זו באמת בעיה רצינית ! לכן אני מזהיר תמיד את התלמידות שלי לבחור בחור ירא שמים ולא בחור שחשוף לכל המדיה ולפריצות , כי בסוף הדברים באים לידי ביטוי אחרי החתונה ומתמודדים עם קשיים, צרות וניסיונות !כמה שמענו על אנשים שמשכנו את הבית שלהם והפסידו את כל כספם בהימורים ושטויות. אם יש לך אפשרות להשפיע עליו , עכשיו זה הזמן לפני שיהיה מאוחר מדי.

תגובה שתסייע לך ולבעלך להבין את בעיית ההגרלות \ במידה ובעךף ירא שמים
הבעיה של הגרלות וכדומה היא בעיה שמקורה בדין של הגמרא הנקרא אסמכתא מלשון שדעתו סומכת, היינו, שאדם אומר או מתנה דברים בצורה לא מחייבת ולכן אין לזה משמעות ממונית. (בבא מציעא סו: עג: ותוספות שם וסימן ר"ז בחושן משפט).
(התשובה מצוטטת מאתר ישיבה)

ישנו דין שקשור לדין זה והוא נקרא משחק בקוביה ועניינו שאדם מהמר על כספו שאם יצא מספר מסוים בקוביה יזכה בכל הכספים של המהמרים האחרים. ובאמת כל המהמרים אינם מקנים את הכסף בלב שלם לכן נקרא הדבר כאבק גזל רמב"ם (עדות י- ד) ובשולחן ערוך סימן ש"ע סעיפים ב',ג' נחלקו מרן והרמ"א שלמרן משחק בקוביה עם ישראל הוא גזל מדרבנן ואילו לרמ"א אינו גזל. גם בסימן ר"ז סעיף י"ג הביא הרמ"א אפשרות שיהיה מותר באופן שהכסף נמצא על השולחן וכן הביא עוד דיעה שמכיוון שכל אחד יכול להפסיד באותה מידה מקנה כל אחד לחבירו ואין בזה אסמכתא.

דין זה מהווה מפתח לדיון אחרונים בנושא, כאשר דעת הגאון הרב עובדיה יוסף שליט"א (יביע אומר חלק ז´ ס"ו) שלספרדים אסור להשתתף בהגרלות הפיס שיש שהרי קיבלו עליהם הוראות מרן ויש בזה חשש גזל. אולם, יש דעות שמותר בין לספרדים ובין לאשכנזים להשתתף בהגרלות(ואין ראוי לאדם ירא שמים לסמוך על כך) אבל יש הסוברים שאין צד של גזל שהרי האדם שמקנה את כספו לרשות מפעל הפיס יודע הוא שאותו כסף עצמו לא יושב לו אלא מצפה אולי ירוויח כסף אחר. זו תקווה שיש לכל משקיע את כספו בכל תחום עסקי אבל את הכסף ששילם כבר הקנה לגמרי ואין בו חשש גזל. כך כתב הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל זי"ע (תחומין ה´ עמוד 301) ועוד אחרונים ישכיל עבדי(חלק ח´ יו"ד ה´ ס"ג שנדחה ע"י הרב עובדיה).

לכן, לגבי הגרלות של מפעל הפיס לאשכנזים יש מי שיתיר אך ראוי לאסור ולספרדים ראוי להחמיר ולא להתיר את הדבר, אבל המקל כנראה שיש לו על מה שיסמוך. גם לגבי המשחק בקובייה הדין כן , אך אין הדבר ראוי משום מושב לצים אלא אם הוא נער ורוצה לשמוח ולשבת עם חברים לפחות שיעשה לשם שמים מבלי להתערב על כסף ח"ו.

 




שלח לחבר
מדורג 3 מתוך 5, דרגו 41