שלח לחבר

בס"ד
רבנים.נט

ברוכים אתם בבואכם

חדשות האתר:


פינת הנשים

שלח שאלה לרבנים

הוסף שאלה


אנחנו זוג אברכים המחיה קשה ואין לי כבר כוחות


שאלה:(01/04/2015)

כבוד הרב שלום, אני חייבת עזרה / חיזוק , אנחנו זוג  אברכים, גם ככה המחייה קשה
אבל אני לא מתלוננת כי אלו החיים ששאפתי לחיות, בשבועות האחרונים נופלים עלינו
נסיונות, פתאום הלך ראש מנוע באוטו- בום 3000 ש"ח, פתאום נהרסים דברים בבית,
אנחנו מתווכחים הרבה, פתאום אני מקבלת צירים בשבוע 32 ומאשפזים אותי, מורידים
לי שעות בעבודה, בקיצור.. לא משעמם, קשה לי לקבל את זה, למה כל זה קורה?
מה ה' רוצה ממני?! אני רק דועכת אין לי עוד כוחות..

תשובה:(הרב רביד נגר)

שלום וברכה.

כל זמן שאת ובעלך בריאים , אין עשירים כמותכם בעולם כולו.
אתייחס לתלונותייך ואעזור לך לראות את הדברים קצת אחרת ב"ה.
שלום כבוד הרב אני חייבת עזרה וחיזוק - מכאן שזכית ליראת שמים
אנחנו זוג אברכים - זכית להקים בית עם בן תורה ואין זכות גדולה מזו
המחייה קשה - מכאן ששכרך בעוה"ב גדול - "לפום צערא אגרא"
הלך ראש מנוע ברכב - מכאן שניצלתם מגזירה קשה בגופכם ממש.
בום 3000 ש"ח - מכאן שהיה עליכם להשתדל קצת יותר במעשרות.
פתאום נהרסים דברים בבית - מכאן שיש לך דברים רבים בביתך ב"ה
אנחנו מתווכחים הרבה - מכאן ששניכם אוהבים , אם לא רבים לא אוהבים
קיבלתי צירים בשבוע 32 - מכאן שזכיתם להיריון לא כולם זוכים לזה
מורידים לי שעות בעבודה - אולי ה' יתברך רומז לך שיגיע שפע ממקום אחר

אשמח אם תבקשי מבעלך שיסביר לך את הסוגייה במסכת זבחים בעניין
אליהו הנביא והעני , "לטובתו נשברה רגל פרתו" (זבחים מד,ב) תחשבי רגע
איך מרגיש אדם שנולד לו ילד עם תסמונת דאון או ילד פגוע שהוא מתמודד
עמו כל החיים? איך מרגיש אדם שלקה במחלה חסוכת מרפא? איך מרגיש
זוג שלא זכה לילדים למרות ששילם מאות אלפי שקלים ? יש אין סוף צרות
ולכן כשהולך ראש מנוע ברכב צריך לומר: "כפרת עוונות" ולהודות לה' יתברך
שהציל אותנו מצרה גדולה יותר. "חייב אדם לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה"
 
מעשה שהובא במעשיות דרבי ניסים גאון: שיועיל לשניכם מאוד.
מעשה ברבי יהושע בן לוי שצם ימים רבים וישב בתענית והתפלל לה' יתברך
שיראה לו את אליהו הנביא זכור לטוב. והנה הקדוש ברוך הוא שמע
לתפילתו ושלח אליו את אליהו הנביא שיתגלה אליו.
 
וכשנגלה אליו אמר לו אליהו: האם יש לך בקשה ממני שאעשה לך?
אמר לו רבי יהושע: יש לי רצון עז ללכת עמך ולראות את מעשיך בעולם,
כדי שאוכל ללמוד ממך חכמה גדולה. אמר לו אליהו: לא כדאי שתבוא
עימדי מכיון שלא תוכל להבין את מעשי ואצטרך לטרוח להסביר לך כל
דבר ודבר שתשאל. אמר לו רבי יהושע: לא אשאל אותך שום שאלה בדרך,
רצוני רק לראות את מעשיך בלבד ולא יותר. אז עשה אליהו הנביא תנאי
עם רבי יהושע שיוכל להתלוות אליו אך בתנאי שלא ישאל דבר על מעשיו.
 
וילכו שניהם יחדיו עד שהגיעו לביתו של איש מסכן ואביון רש ואין לו כלום,
כי אם פרה אחת שהיתה עומדת עמו בחצר. והאיש ואשתו יושבים פתח השער
ויראו אותם באים כנגדם. ויצאו מיד לקראתם, ושאלו בשלומם והזמינו אותם
לביתם ונתנו להם לאכול ולשתות ממה שהיה להם ושמחו איתם שמחה גדולה.
לעת ערב אף ביקשו מהם שילונו אצלם.  ויהי בבוקר טרם הלכו אליהו הנביא
ורבי יהושע בן לוי לדרכם התפלל אליהו הנביא על פרתו של אותו עני שתמות
ומיד מתה ואז הלכו לדרכם. כשראה זאת רבי יהושע בן לוי תמה בלבו מאוד .
ואמר לו לאליהו: וכי זהו "שכרו" של אותו עני שאירח אותנו בכבוד גדול
ועכשיו גרמת לכך, שתמות פרתו, והלא הוא ואשתו עשו לנו כבוד גדול?!
ענה לו אליהו ואמר לו: האם שכחת את התנאי שהיה בינינו שתשתוק כל הדרך
ולא תשאל דבר על מעשי אף שהם תמוהים לך?  אמר לו רבי יהושע: מחילה,
רצוני להמשיך עמך בדרך ולא אשאל ממך שאלות.
 
ויהי בערב ויבואו אל ביתו של עשיר אחד, וביקשו ממנו אם יוכל לארח אותם בביתו.
ויאמר להם אותו העשיר: אתם יכולים לשבת פה עד מחר אך תסתדרו לבד להשיג
לכם אוכל ושתייה מבחוץ, ולא התייחס אליהם כלל. וישבו בביתו בלא אכילה ושתייה
 ובביתו של עשיר זה היה קיר שנפל והיה עליו לבנותו. ויהי בבוקר ויתפלל אליהו הנביא
ובנה את הקיר, וילכו שניהם משם. וגם על כך מאוד תמה רבי יהושע בן לוי בלבו אך
לא אמר לאליהו דבר כפי שהתנה עמו.
 
המשיכו אליהו הנביא ורבי יהושע בן לוי ללכת לדרכם כל היום עד שהגיעו בערב לבית
כנסת גדולה שהיו שם ספסלים מזהב ומכסף. וכל אחד שם היה יושב על כיסאו,
איש איש כפי כבודו ויקרו.  וכשראו אותם האנשים אמר אחד מהם: מי יאכיל את
העניים האלו הלילה הזה? ויען אחד מהם לאמור: שיביאו להם לכאן לחם ומים ומלח
ויאכלו וישתו. וכן עשו, ואף אחד מהם לא הזמינם לביתו, ולא כיבדו אותם כראוי כלל.
וילינו וישבו במקומם עד אור הבוקר.  ויהי בבוקר ויקומו ובטרם שהלכו אמר להם אליהו:
ישימכם אלוקים כולכם ראשים! והלכו לדרכם כל היום. ונוסף לרבי יהושע יגון על יגון,
אך לא אמר דבר.
 
לעת ערב הגיעו לעיר אחת וכשראו אותם תושבי העיר מיד יצאו לקראתם בלב טוב
ובשמחה גדולה, ויקבלום בסבר פנים יפות. וישמחו עמהם והושיבו אותם בבית הגדול
והיפה שבעיר, ויאכלו וישתו וילינו שם בכבוד גדול. ויהי בבוקר טרם הלכו להם התפלל
אליהו ואמר: יהי רצון שלא ייתן בכם הקדוש ברוך הוא אלא ראש אחד.
 
כאשר שמע זאת רבי יהושע בן לוי, כבר לא יכל להתאפק יותר מכל המעשים שראה
את אליהו הנביא עושה. ויאמר אל אליהו: אמור לי מה הטעם לכל מעשיך התמוהים הללו?
 
ויאמר לו אליהו: אגלה לך את טעם מעשי אלו שראית. דע, כי האיש המסכן שהרגתי
את פרתו נגזר על אשתו אותו היום שתמות, ואני התפללתי לקדוש ברוך הוא שפרתו
תהיה פדיון לנפש אשתו.
 
והטעם שבניתי לאיש העשיר את הקיר שנפל בביתו הוא, מפני שאם הייתי מניחו לבנותו
היה מגלה את יסודו והיה מוצא בו מטמון גדול מזהב ומכסף, ועל כן בניתי לו את הקיר
ודע שמהרה שוב יפול הקיר ולא יבנה עוד.
 
ואותם אנשים שהתפללתי עליהם שיהיו כולם ראשים הוא מפני שרעה היא להם שכולם
יהיו ראשים, שעל ידי כך יהיו במחלוקת בעצתם ובמחשבותיהם וכל מקום שכולם בו
ראשים מיד נשחת ונחרב ומשתומם.
 
והאנשים שהתפללתי עליהם שיהיה להם רק ראש אחד הוא מפני שטובה היא להם לפי
שישובו מעשיהם ועצתם לעצה אחת, וישמחו ורוח המחלוקת לא תבוא ביניהם ולא תתחלף
עצתם ולא תופר מחשבתם. על כן יאמרו המושלים: ברוב חובלים תטבענה הספינות,
וכן אמרו: בראש אחד תתיישב עיר.
 
ועוד אמר לו אליהו הנביא לרבי יהושע בן לוי לפני שנפרד ממנו: דע שאם תראה
בעולם הזה רשע וטוב לו, דע לך שזה לרעתו. לפי שמקבל את שכרו בעולם הזה
ועונשו עתיד להיות לעולם הבא. ואם תראה צדיק ורע לו בעולם הזה, דע ששכרו
מובטח לו לעולם הבא. ואחר כך שאלו איש בשלום חבירו, ונפרדו לדרכם בשלום 

לסיכום: כבר לימדונו חז"ל שהייסורים בעולם הזה פעוטים הם ביחס לייסורים בגהינם
ולמרות שבעינינו הייסורים נראים קשים ונוראיים , ממרקים הם חטאינו ועוונותינו
ומזכים אותנו לחיי העוה"ב, אם זכה אדם ללמוד תורה ועשה תשובה ומעשים טובים
הרי שמזדכך בזכות מסירות הנפש שלו והעמל הרב שלו בלימוד התורה וכיוצב', אבל
אם לא זכה אדם להתייגע בתורה ובחסד , לעיתים ה' יתברך גובה ממנו חובו ע"י
ייסורים וחולאים רעים. אסיים בתפילה שאנו נוהגים לומר במוסף של יוה"כ וכן כל לילה
בקריאת שמע שעל המיטה: "יהי רצון שלא אחטא עוד וּמָה שֶּׁחָטֽאתִי לְפָנֶיךָ מְחֹק בְּרַחֲמֶיךָ
הָרַבִּים, אֲבָל לֹא עַל-יְדֵי יִסוּרִים וְחֳלָיִם רָעִים"

דעי לך בת מלך יקרה , שאת ובעלך עשירים גדולים יותר מהמליונרים הגדולים ביותר
בעולם כולו , שכן לימדונו חז"ל , שלוש מעלות יש בעולם הזה ומי שזוכה בשלושתן אין
גדול הימנו. להיוולד יהודי , לגור בארץ ישראל וללמוד תורה , אם אתם יהודים ושניכם
גרים בארץ ישראל וזכית שבעלך יהיה בן תורה שלומד תורה באמת , הרי שאת והוא
על גג העולם , במדרגה הגבוהה ביותר שאדם יכול להימצא בעולם הזה ועל כן אני
מקווה שמכאן ואילך ההסתכלות שלך על העולם הזה וייסוריו תהיה קצת שונה.
בדומה להסתכלות של מליונר שהולך בדרך לקבל פרס של 100,000,000 ש"ח
ובדרך הוא מאבד 3000 ש"ח בגלל ראש מנוע ברכב , עד כמה הדבר ישפיע עליו באמת?





.





שלח לחבר
מדורג 5 מתוך 5, דרגו 1