שלח לחבר

בס"ד
רבנים.נט

ברוכים אתם בבואכם

חדשות האתר:


פינת הנשים

שלח שאלה לרבנים

הוסף שאלה


הלכות בשמירת העיניים:
דֻּגְמָאוֹת מֵהַחַיִּים

הלכות בשמירת הלשון:
לשון הרע על תלמיד חכם

קשה לי מאוד בצום אני יכול לשבור את הצום?


שאלה:(05/08/2014)

שלום הרב מאוד קשה לי בצום תשעה באב אני יכול לשבור?

תשובה:(הרב רביד נגר)

אחי היקר , צום לא אמור להיות קל שהרי מטרת הצום היא לעורר אותנו לשוב בתשובה כדי שנזכה לכפר על מעשינו הרעים ולכפר על העם כולו וזה לא דבר פשוט בכלל, אם אדם צם ולא מתעורר בתשובה הוא מפספס את מהותו ומשמעותו של הצום, הצום כשלעצמו נועד רק כדי שנתעורר, לא לחינם לא נאמר באנשי נינוה וירא א-להים את שקם ואת תעניתם אלא וירא הא-להים את מעשיהם כי שבו מדרכם הרעה (יונה ב)  
על אחת כמה וכמה אדם שלא צם ולא מתעורר בתשובה שהם תרתי לריעותא ח"ו.
לכן כל אותם אנשים שמברכים איש את רעהו ואומרים: "צום קל" טעות בידיהם.
וראוי לומר צום מועיל ולא צום קל. היות ואם הצום קל, מה הועילו חכמים בתקנתם?

כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה.
אם אתה חולה ח"ו אתה פטור מהצום , כי אמרו חז"ל שאפילו חולה שאין בו סכנה פטור מן הצום. אבל אם אינך חולה , למרות הצער והקושי , ראוי שתחזיק מעמד ותשתתף בצערם של ישראל וכך מובא בגמרא במסכת תענית דף ל' עמוד ב': "כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בנחמתה" והביאו חכמים ראיה לדבר מהפסוק: "'שמחו את ירושלים, וגילו בה כל אוהביה. שישו איתה משוש - כל המתאבלים עליה'. מכאן אמרו: כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה. ושאינו מתאבל על ירושלים - אינו רואה בשמחתה.
ולא רק שאינו רואה בשמחתה , אלא העוון שלו חקוק בעצמותיו וראוי לקבל עונש עליו.
שנאמר: "ותהי עוונותם על עצמותם' (יחזקאל ל"ב, כ"ז) ומזומנים לקבל עונש (מצודות דוד)  

להלן ציטוט של ההלכה בעניין חולה בתשעה באב:
חולה שאין בו סכנה פטור מלהתענות בכל הצומות הללו. ואפילו בצום תשעה באב אוכל כדרכו ואינו חושש, ובלבד שיאכל בצינעא. ורשאי לאכול בבוקר, כשיש צורך בכך, ואין צריך להתענות תענית שעות. וכל שכן שאין צריך לאכול ולשתות פחות מכשיעור. ואפילו חולה שנתרפא אך עודנו חלש, כל זמן שיש חשש שאם יצום יחזור לחליו, פטור מלהתענות. [ילקוט יוסף על המועדים עמוד תקלא].








.






שלח לחבר
מדורג 5 מתוך 5, דרגו 1