שלח לחבר

בס"ד
רבנים.נט

ברוכים אתם בבואכם

חדשות האתר:


פינת הנשים

שלח שאלה לרבנים

הוסף שאלה


הלכות בשמירת העיניים:
לְהַפְסִיד בִּגְלַל

הלכות בשמירת הלשון:
שבעים שנה נלחם עם יצרו

האם מותר לשמוע מוזיקה בתקופת בין המצרים? אשמח לקבל מקורות.


שאלה:(16/07/2014)

שלום לכבוד הרב תודה רבה על האתר המדהים הזה ! תודה שאתה מקדיש לנו מזמנך הפנוי ! שכר ענק אשרייך יש לי שאלה האם מותר לשמוע שירים בתקופת בין המצרים או שאסור? תודה.

תשובה:(הרב רביד נגר)

אחותי היקרה , ימי בין המצרים הם ימים שבהם נוהגים אבלות על חורבן בית המקדש ולכן כתבו הפוסקים שיש להחמיר בשמיעת מוזיקה, כמבואר באגרות משה (או"ח ח"ד סימן כא אות ד) , וכן פסק הרב עובדיה זצוק"ל ביחוה דעת:"בימי ספירת העומר וכן בימי בין המצרים, בוודאי שאסור גם כן לשמוע בהם שירים עם כלי נגינה וביותר יש להחמיר בימי בין המצרים , כמו שאסרו בהם חז"ל כמה עניינים של שמחה"

למרות שיש מקום להקל בימי בין המצרים ראוי להימנע.
"אף על פי שמותר מעיקר הדין לשמוע בשאר ימות השנה דרך הרדיו ורשם קול, שירי קודש המלווים כלי נגינה, בימי הספירה וכן בימי בין המצרים , יש להימנע מלשומעם". וכן הובא בשם הגרי"ש אלישיב (אשרי האיש פרק סה' סע',כ')
"אין לשמוע בימי הספירה קלטות וניגונים".

באופן עקרוני שמיעת שירים בעייתית כל השנה כולה לא רק בבין המצרים:
גזרו שלא לנגן בכלי שיר וכל מיני זמר וכל משמיעי קול של שיר אסור לשמוח בהן ואסור לשמען מפני החורבן, ואפילו שירה בפה על היין אסורה שנאמר "בשיר לא ישתו יין", וכבר נהגו כל ישראל לומר דברי תושבחות או שיר של הודאות לאל וכיוצא בהן על היין. (רמב"ם בהלכות תעניות פרק ה' הלכות י"ב-י"ד) חשוב לציין שהרמב"ם מתייחס לכל השנה לא רק לבין המצרים. (אני מצרף לך מידע נפלא ומפורט נוסף כפי שמובא באתר: "עולמות")

מוסיקה של קלות ראש אסורה כל השנה כולה.
כל מיני זמר העשויים לשמחה והוללות ושלא לכוין בהם לשם הבורא יתברך...
אסור לשמעו... בין שנעשה הזמר בכלי , בין שירה על הפה... וכל שכן במקום שהנשים מצויות שם... ואין לו לדיין באלו אלא מה שעיניו רואות לפי מקומם ושעתם... שכל אלו דרך פריצות שקלות ראש. (בית הבחירה, גיטין ז, א)

פרקי חזנות ומוזיקה קאלסית
הגרש"ז אויערבך הליכות שלמה, הערה כב' התיר שמיעת פרקי חזנות ונגינות קלאסיות בימי ספירת העומר. אך בהערות ציינו "דאין לנהוג היתר זה בשופי, דסוף סוף נהגו במיעוט שמחה בימים אלו ורק כשקיימת סיבה יש להתיר". ברם הגרי"ש אלישיב (אשרי האיש סע' כ) כתב לאסור שמיעת חזנות.
 
שירה בפה ושמיעת מוזיקה וואקלית
בשו"ת יחוה דעת התיר שירה בפה ללא כל הגבלות, וכן הובא בשם הגרי"ש אלישיב "דלא ניכרת השמחה בזה בפועל". אך כאשר מושמעת שירה וואקלית של שירים שמחים בקלטת או בדיסק, החמיר הגרי"ש. וכן נראה מדברי הגר"ש ואזנר בשו"ת שבט הלוי (ח"ח סימן רכז). ובספר פסקי תשובות (סימן תצג' אות ד') כתב לחלק בין שירת ניגוני דבקות לשירים המעוררים לריקוד ומחול, יעו' בדבריו.
 

נגינה בכלי זמר בסעודת מצוה
בשו"ת יחוה דעת כתב: "בשמחת מצוה, כגון ברית מילה או פדיון הבן, או סיום מסכתא, או בר מצוה, מותר לשמוע שירי קודש המלווים בכלי נגינה, שכל שהיא שמחת מצוה יש להקל בדבר". וראה בדברי הגרש"ז אויערבך (הליכות שלמה הערה 57), והגרי"ש אלישב (סע' כא) בנדון זה, וסיכום הדינים בפסקי תשובות (הן בנוגע לימי בין המיצרים והן בנוגע לימי ספירת העומר). 
 

המתפרנס מנגינה ולימוד נגינה
באגרות משה (או"ח ח"ג סימן פז) כתב כי למורה מותר ללמד נגינה בימי בין המיצרים וספירת העומר כדי להתפרנס "דלדידיה אין זה ענין שמחה. ואם הוא להנאתו, אסור אף ללמד, דגם זה הוא הנאה, ואסור בימי ספירה בענייני שמחה". ובנדון לימוד נגינה נקט הגרי"ש אלישיב (סעי' כה) ש-"כל זמן שאוחז בתחילת הלימוד ולא יוצא שיר גמור, מותר. אבל כשיודע כבר לשיר, ותוך כדי לימוד יוציא שיר גמור, אין ללמוד נגינה בימים אלו". וראה בדברי רץ כצבי (אות ט)

קישורים נוספים ושאלות נוספות.
א) טבלה מדהימה המסכמת את כל הלכות בין המצרים כולל מוזיקה.
ב)
מה דין מוזיקה בשלושת השבועות - בתקופת האבלות על החורבן?
ב)
אני לא מסוגלת בלי לשמוע שירים בבין המצרים מה עושים?

לסיכום: לעניות דעתי , כל אדם ירא שמים צריך להחמיר על עצמו ולהשתדל מאוד בכל מה שקשור לשמיעת מוזיקה בתקופה זו. אולם , לדעתי אי אפשר לומר שמי ששומע שירי קודש ו\או מוזיקה רגועה שלא מעוררת לשירים ומחול, עובר עבירה.
בכל מקרה, ריקודים ודאי שאסור, בשמחה של מצווה וודאי שיש מקום להקל בזה
לשמוע שירים דרך מכשירים אלקטרוניים בלא ליווי תזמורתי - מותר (אג"מ יו"ד ב, קלז; יחו"ד ו, לד). מי שממש קשה לו שישמע שירים שקטים או שירי קודש בצנע.


.





שלח לחבר
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0