שלח לחבר

בס"ד
רבנים.נט

ברוכים אתם בבואכם

חדשות האתר:


פינת הנשים

שלח שאלה לרבנים

הוסף שאלה


הלכות בשמירת העיניים:
אֲתָר וַאֲתָר

הלכות בשמירת הלשון:
לשון הרע משתנה לפי האדם שעליו מדובר

זה נכון שאפילו אם רב נכשל בעיניים מותר לו להעביר שיעורי תורה?


שאלה:(11/08/2015)

הרב קודם תודה על כל מה שאתה עושה למעננו!!

הרב אתמול שמעתי הרצאה של רב שחזר בתשובה הוא אמר שם משהו שלא היה ניראה לי הגיוני הוא אמר שמותר לגבר להחזיר בנות בתשובה אפילו אם הם לא צנועות בכלל וגם אם הוא נכשל בעניים זה לא נורא העיקר שהם יחזרו בתשובה זה נכון???

תשובה:(הרב רביד נגר)

אחי היקר, שם הרב הושמט מטעמי חשש לשון הרע, צריך להיזהר מאוד כשאומרים דברים בשם אומרם, במיוחד כשאחרים שקוראים את הדברים או שומעים את הדברים עלולים להסיק מהם מסקנות לא נכונות , מדבריך נשמע שמותר לכל בחור להתחיל לקרב נערות לא צנועות, בבריכה, בים, בשכונה , על הברזלים ברחוב, האם אתה בטוח שלזה התכוון הרב? האם כל אדם ראוי להיות מחזיר בתשובה? הרבה פעמים כשאדם לא מספיק ירא שמים, הוא עלול לגרום נזק גדול יותר מאשר תועלת וכמו שבקלות אפשר לזכות את הרבים, בקלות אפשר לגרום להכשלת הרבים ולשבש את דברי חכמינו זכרונם לברכה.

רבנות או בד"ץ?
נקדים ונאמר שכשם שבאכילה יש מדרגות - רבנות, מהדרין, בד"ץ
גם בזיכוי הרבים יש מדרגות - ללא הפרדה, הפרדה בישיבה, הפרדה ע"י מחיצה
אני לא יודע אם הרב המדובר מרצה בפני נשים ואם כן, ראוי לברר מי הדעת תורה שלו
כל אדם ירא שמים שעושה מעשה , בד"כ מתייעץ עם דעת תורה. אני אישית יודע שלא
שייך שגבר ידבר בפני נשים במעמד מצומצם (חוגי בית וכיוצב') אבל אם יש לו היתר מרבו מי אני שאתערב? לי באופן אישי הרב אסר לדבר בפני נשים משום שיש בזה סכנה גדולה חוץ מזה, לא שייך שאדם יביא את עצמו לידי ניסיון כי רוב הניסיונות סופם בזיונות וחבל. 


התייחסות נקודתית
א. מי ששומר על העיניים וע"י כך נמנע מלקרב בנות יכול להיות חלילה בגדר "חסיד שוטה". 
ב. צריך להיזהר לא להסיק מהדברים מסקנות חפוזות ולוותר על גדרי הצניעות חס ושלום.
ג. ברור שלא כל אדם רשאי להחזיר בתשובה ולא בכל מציאות יש לקיים שיעור תורה
ד. אסור לאדם להיכשל בעיניו והוא איסור מפורש בתורה: "ולא תתורו אחרי לבבכם..." 
ה. אסור לאדם להכניס את עצמו לסכנה ולסמוך על הנס , ודאי לא כל אדם רשאי לקפוץ לנהר.
ו. כבר למדנו במסכת קידושין שגם במקום מצווה אין סומכים על הנס אם הסכנה ברורה

מן הראוי שגברים יקרבו גברים ונשים יקרבו נשים ואם גבר מעביר שיעור שלא יעביר שיעור בפני נשים בלבד אלא אם כן יש לו היתר מרב מוסמך ומורה הוראה. מכל מקום זה לא אומר שמי שמעביר שיעור בפני נשים בלבד אינו אדם ירא שמים, שוב , יש בזה כמה מדרגות. בכל אופן , אם מדובר במדרשה , או במסגרת מסודרת מעין זו , יש מקום להקל בזה, אבל אם מדובר בחוגי בית לנשים בלבד, ראוי להיזהר , והמזהיר והנזהר ירבה שלומכם כנהר.


חסיד שוטה:
בתלמוד הבבלי במסכת סוטה דף כא: מובא שכשאדם רואה אשה שטובעת בנהר ואינו רוצה להציל אותה משום שהוא חושש שהוא ייכשל בראיה אסורה וחוסר צניעות , הרי שהוא מעיד על עצמו שסדרי העדיפויות שלו לוקים בחסר , שהרי פיקוח נפש חמור יותר מכל השאר. מצד שני חשוב שנזכור שאם אדם לא יודע לשחות , מה תועיל כניסתו לנהר להציל את הבחורה? להיפך לא רק שלא יצליח להציל אותה , אלא שמכניס את עצמו לסכנה חמורה ועוד אמרו חז"ל חמירא סכנתא מאיסורא ואסור לעבור בנהר שמימיו רודפים אם המים מגיעים למעלה מהמותניים משום הסכנה (יומא עז:)

הצלת נפשות - לא בכל מחיר.
כשם שלא שייך שגבר שלא יודע לשחות ייכנס לנהר ויסכן את עצמו כדי להציל נשים. כך לא שייך שגבר שאין בו יראת שמים יחזיר בתשובה בנות שהרי אם אדם יודע שהוא יקפוץ לנהר להציל את הבחורה אבל וודאי שיטבע שם , עדיף שיהיה חסיד שוטה ולא יטבע בנהר. אני חושב שכדאי לדבר עם הרב המדובר ולבקש ממנו שידבר על הדברים בצורה ברורה יותר. "ברחל בתך הקטנה" ולא ידבר אתכם בסיסמאות שעלולות להתפרש בצורה לא נכונה ח"ו.

יתכן שהבנת לא נכון.
יכול בהחלט להיות שהבנת את הרב בצורה לא נכונה , בנוסף לפני שנדבר על מי רשאי לעמוד מול בנות ולדבר מולן , נקדים ונאמר שכל מרצה חייב לשמור על העיניים שלו , כדי שלא יצא שכרו בהפסדו ובמקום שיחזק את בנות ישראל הכשרות , סופו לבוא לידי עבירה ולהיכשל באחת העבירות הכי חמורות שיש (שז"ל) הרי נפסק בשו"ע: "יתרחק מן הנשים מאוד מאוד )אהע"ז סי' כא') ואפילו במקום מצווה ראינו שאין סומכים על הנס.
(קידושין לו:)

לא כל אדם ראוי להפיץ תורה.
בראש ובראשונה לכתחילה וודאי וודאי שלא כל גבר רשאי לקרב בנות , יש הבדל עצום בין רווק שמקרב בנות לבין אדם נשוי שמקרב בנות , יש הבדל עצום בין תלמיד חכם שמקרב בנות לבין אדם שנמצא בשלבי התחזקות ומקרב בנות , יש הבדל עצום בין שיעור שמתקיים בהפרדה מלאה לבין שיעור שמתקיים בישיבה מופרדת ללא מחיצה , צריך להעמיד דברים על דיוקם. אני בעצמי לא יודע אם אני ראוי להפיץ תורה ואני משתדל מאוד להיזהר בדבר

לסיכום: קשה לי להאמין שהרב יגיד דבר כזה , אבל גם אם כן יתכן מאוד שדבריו הוצאו מהקשרם , או שלא הבנת אותם נכון, בכל מקרה , זו דעתי בנושא: "אין שום היתר לאף מרצה רב מזכה הרבים , לפגום את עיניו". יש להשתתף אך  ורק בשיעורים של רב ירא שמים שמשתדל לשמור על העיניים שלו ולא להביט הנה והנה וסומך על הנס רחמנא ליצלן , בנוסף צריך להיות אמיץ מאוד כדי לפרסם ברבים משפט כגון זה: "לא נורא שהוא נכשל בעיניים העיקר שהם יחזרו בתשובה" , אני לא מאמין שהרב המדובר אמר זאת. הרב יורם אברג'ל שליט"א אמר בפירוש שאין מן הראוי שרב יעביר שיעור לנשים , כמו כן הרב מוצפי שליט"א התבטא על כך בחריפות רבה. עיון קצר ברבנו יונה באגרת התשובה סימן מ"ח ומ"ט וכן בשו"ת רדב"ז ח"ו סימן ט' וברמב"ם בספר המצוות ל"ת מ"ז וכן בסמ"ק סימן ל'יעיד שזה עון חמור מאוד ואסור.  ולמרות שכיום רוב המרצים מדברים בפני נשים , ידוע וברור שכל מרצה ירא שמים נזהר בזה

לכתחילה ודיעבד.
חשוב להבהיר שיש הבדל עצום בין דיעבד לבין לכתחילה , במקרה של אשה הטובעת בנהר , זומציאות קיימת , אז אין ברירה חייבים להציל אותה , אבל בדור שלנו כשיש אפשרות להציל בנות בשיעור שמתקיים בהפרדה מלאה , כשהבנות לא קרובות כל כך למרצה וגדרי הצניעות נשמרים באופן ייחסי (כגון: שמבקשים מהבנות להגיע בלבוש הולם, או לפחות לכבד את המעמדאין ספק שעדיף ללכת למקום כזה מאשר ללכת להחזיר בתשובה בנות על חוף הים או בתוך פאב או מועדון. כמו שברור שלא שייך שמרצים יסתובבו בחופים מעורבים או מועדונים ויחזירו נערות בתשובה וישתמשו בטענה של "העיקר שיחזרו בתשובה" כך לא שייך שמרצים ימסרו שיעור בפני נשים לא צנועות שמגיעות בלבוש חושפני. ולמרות שהדבר שנוי במחלוקת ויש מי שמקל בתנאים מסויימים , דעתנו נוטה לאסור את הדבר מכל וכל ואנו מורים לתלמידות שלנו להתרחק משיעורים שבהם גבר צעיר מרצה בפני נשים. אלא אם כן הוא נשוי , ירא שמים ורבו מעיד עליו שכדאי הוא להיות שליח נאמן ותורה יבקשו מפיהו. הרב שלי אסר עלי למסור שיעור בפני נשים בלבד ולכן ב"ה איני מוסר שיעורים לנשים בלבד. (בעבר כן מסרתי שיעורים וסמכתי גם אני על דעת המקילים עד שהורה לי הרב לא לעשות כן , אלא בהיתר מפורש ממנו במקומות מסויימים כשגדרי הצניעות נשמרים כגון: שיעור לבנות מדרשה ששם נשמרים גדרי הצניעות וכן בבתי ספר תורניים וכיוצב')

מסקנות:
אם כל ההשתדלות בכל מה שקשור לגדרי הצניעות נעשתה ולמרות הכל הגיעו בנות בחוסר צניעות אז יש מקום לדון לכף זכות את המרצה שטרוד במלאכתו וחפץ לעשות רצון ה'. אם לא נעשתה השתדלות והמרצה לכתחילה מתיר לעצמו לפגום את עיניו ולהיות ניזון ממראות אסורים. הייתי מציע לבנות לא להשתתף בשיעורים של מרצה כזה לעולם גם אם יהיה לו זקן שמגיע עד הריצפה ופאות מסולסלות ויהיה האדם המכובד ביותר בעולם.
 




.

 
 




שלח לחבר
מדורג 0 מתוך 5, דרגו 0